Menu Zamknij

Drętwienie i ból rąk u kolarzy

Co tak naprawdę odpowiada za uczucie drętwienia rąk podczas długich treningów rowerowych?

 Przyczyny drętwienia i/lub bólu rąk i ramion podczas jazdy na rowerze są dwie.

Pierwsza to ucisk i podrażnienie układu nerwowego, a dokładniej całego splotu ramiennego bądź jego pojedynczych nerwów. Na pewno znasz to uczucie kiedy uderzysz się niefortunnie w łokieć i zaczyna Ci nieprzyjemnie drętwieć kawałek ręki i przedramienia.

Druga to możliwa przyczyna drętwienia rąk to niedokrwienie. Towarzyszy mu uczucie jak po zaśnięciu na uciśniętej ręce. Możemy odczuwać lekki niedowład, ochłodzenie i mrowienie całej ręki.

Skąd się bierze ból i drętwienie rąk podczas jazdy na rowerze?

Winowajcą jest długo utrzymywana przez kolarzy pozycja zamknięta, szczególnie dotyczy pozycji przyjmowanej na szosie i czasówkach, ale znam też osoby, które narzekają również po jeździe na innych dwukołowych pojazdach, nawet po krótkiej, rekreacyjnej przejażdżce.

Przeanalizujmy szybko jak układa się nasze ciało podczas jazdy.

Drętwienie i ból rąk a pozycja na rowerze

Kręgosłup kolarza jest ułożony w dużym zgięciu w odcinku lędźwiowym i piersiowym kręgosłupa oraz w dużym wyproście, inaczej hiperlordozie w odcinku szyjnym! Bo przecież jadąc na rowerze musimy patrzeć przed siebie.

Ta pozycja oznacza zwężenie przestrzeni, przez które przechodzą nasze korzenie nerwowe oraz zmniejsza światło przepływu krwi przez tętnice szyjne przez cały czas trwania treningu, czyli nawet kilka godzin.

Wpływ pozycji rowerowej na napięcie mięśni, krążenie krwi i przekaźnictwo nerwowe 

Do specyficznej, wymuszonej pozycji ciała dochodzi duże napięcie mięśni karku i szyi, co tylko może pogłębiać problem i jeszcze bardziej naciskać na nerwy i tętnice. Same długotrwale napięte mięśnie również mogą dawać odczucie bólu zarówno lokalnie w okolicach ramion i kręgosłupa, a także bóle promieniujące do rąk.

Łopatki i obojczyk wysunięte są do przodu, wielu kolarzy podciąga również barki do góry co w komplecie z hiperlordozą szyi zwęża kolejne przejście dla nerwów i naczyń, czyli okolicę górnych żeber i obojczyka tzw. górny otwór klatki piersiowej. W tym ustawieniu ucisk na nerwy może wiązać się z długotrwałym napięciem mięśni pochyłych oraz piersiowych, przez które przebiega pęczek nerwowo-naczyniowy.

Kolejne miejsca to przegrody międzymięśniowe, przez które przebiegają nerwy i naczynia. Oparcie części ciężaru ciała na rękach, chwyt kierownicy i sterowanie rowerem, a także amortyzacja wstrząsów wiąże się z ciągłym napięciem mięśni i co za tym idzie uciskiem struktur leżących pomiędzy nimi.

Ostatnią możliwą przyczyną występowania bólu i drętwienia rąk jest opieranie dłoni na kierownicy, wywołujące ucisk na okolicę, w której przebiega nerw pośrodkowy.
Długotrwały ucisk na to miejsce może dawać objawy podobne do popularnej cieśni nadgarstka, czyli ból i mrowienie palców.

Ból i drętwienie rąk podczas jazdy na rowerze - wpływ temperatury

 Do tego wszystkiego dochodzi częsty w naszym klimacie zimny wiatr, deszcz i niska temperatura, która tylko osłabia przekaźnictwo nerwowe oraz utrudnia krążenie krwi poprzez zwężanie naczyń krwionośnych.

Czy ręce zawsze bolą i drętwieją podczas jazdy na rowerze?

Przyczyn mogących wywoływać ból czy drętwienie rąk jest bardzo dużo, nie znaczy to jednak, że każda osoba uprawiająca mniej lub bardziej intensywnie kolarstwo doświadczy
w jakichkolwiek dolegliwości w obrębie kończyn dolnych.

Ludzkie ciało ma ogromne możliwości przystosowania się do wymagań jakie przed nim stawiamy i jest ogromna rzesza osób, które jeżdżą komfortowo nawet bardzo długie dystanse. Dla tych co nie mają tyle szczęścia i odczuwają ból lub drętwienie rąk mam dobrą wiadomość – da się to zmienić!

Ból i drętwienie rąk podczas jazdy na rowerze - jak zapobiegać

 

  1. Odpowiednio dobrać pozycję na rowerze oraz rozmiar ramy, najlepiej z pomocą doświadczonego bikefittera.

     

  2. Dbać o wystarczającą mobilność kręgosłupa, obręczy barkowej, klatki piersiowej, nadgarstków, a także stawów biodrowych, czyli wszystkich stawów, których zaburzona funkcja będzie odbijać się negatywnie na całej kolarskiej sylwetce.

     

  3. Dbać o odpowiednią siłę, wytrzymałość i stabilność całego korpusu oraz obręczy barkowych. Wyeliminować słabe ogniw sylwetki. Mięśnie, które nie wytrzymują obciążeń same odpowiadają bólem lub zmuszają do większej pracy inne mięśnie,
    co prowadzi do kaskady przeciążeń w całych łańcuchach mięśniowo-powięziowych.

     

Nad czym akurat Ty powinnaś/powinieneś pracować nie odpowiem bez oceny funkcjonalnej i badania. Jeśli masz problem nie czekaj, samo nie przejdzie. Znajdź fizjoterapeutę, bikefittera lub ortopedę i poszukaj przyczyny. Niech wychodzenie ze strefy komfortu powoduje jedynie dokładanie Watów na pedałach.

Do zobaczenia na łódzkich szosach 😊

Oczywiście z tego typu problemami i nie tylko pracujemy na co dzień z całą drużyną specjalistów HoliClinic. Możesz z łatwością zapisać się na wizytę przez aplikację Booksy i pod numerem telefonu 534-018-338.